Min pige hader skemad

8. oktober 2014

Alder:
8 mdr.

Min pige hader skemad

Hej Helen

Jeg har tit stødt på din postkasse når jeg har googlet mig frem til svar. Her kommer så mit eget spørgsmål / min egen historie.

Jeg blev for 8 mdr. siden mor til min datter. Jeg havde en nem graviditet og en fødsel, der gik hurtigt og så "nemt" som sådan en nu kan gå. Ud kom en dejlig sød pige på 51 cm. og 3435 gram. En rigtig gennemsnits-størrelse bebs.

Jeg ammede hende fuldt ud til hun var 4 mdr. - herefter begyndte jeg at supplere og da hun var 5 mdr. stoppede jeg med amningen. En beslutning jeg var rigtig glad for. Hun har aldrig været en "stor" pige, og jeg har gået til lidt kontrolvejninger med hende, da hun dykkede en kurve på vægtskalaen da hun var 2 mdr.

I dag er hun så 8 mdr. og vejer over 8 kg. og er 73 lang. Så hun er tilbage på egen kurve - og har faktisk hentet mere ind. Det er jo dejligt.

Hun har alle dage haft et godt sovehjerte - sover godt både nat og dag. Pt. sover hun 19-07 og så to lure i dagens løb af 1,5 time. Nogle gange lidt mindre og nogle gange lidt mere. Hun er enormt glad og udadvendt - hun pludrer meget, kan sidde selv uden støtte (men gider ikke), vil helst ligge på maven dagen lang, hun kryber hen af gulvet ved at trække sig i armene. Står gerne på alle fire og rokker - så jeg tænker, hun nok snart kravler rigtigt. Hun imponerer alle med sine mange smil, og min SP er altid tilfreds med hende, når hun kommer. Hun er en rigtig charmer!

Så langt så godt - træerne vokser dog ikke ind i himlen, så her er mit problem.

Hun blev introduceret for grød da hun var 4 mdr. og 1 uge. Det var hun ikke synderligt interesseret i, men hver gang vi voksne spiste mad åbnede hun munden og fulgte vores gaflers vej til munden. Hvis vi sad med hende på skødet, så drejede hun hele kroppen for at se med hvor det mad lige skulle hen. Så jeg følte jo, at hun var parat til andet mad end mælk! Men jeg har alle dage måtte kæmpe med hende. Hun hader simpelthen at blive fodret med en ske. Nogle måltider kan jeg få lov at give hende 5-6 skeer - herefter begynder hun at vifte med armene, slå til min ske, spytte og pruste med munden fuld af grød, hun lukker munden i så snart skeen kommer. Det er simpelthen så frustrerende!!

Og bedst som jeg tænker, at hun nærmest aldrig kommer til at æde rigtig mad, så havde hun fx i lørdags en dag, hvor hun var så god og sød til at spise hele dagen. Jeg var så glad og tænkte NU går det fremad. Søndag var vi tilbage til brok og slåen til skeen. Jeg er bare så træt af det. Jeg har grædt rigtig meget de sidste dage, for jeg synes virkelig det er hårdt og enormt frustrerende.

Hun gider dog godt spise selv. Hun vil gerne sidde med en bolle, kiks, frugt, frikadelle, ostehaps, rugbrød med smør, agurk osv. i hånden. Så jeg har forsøgt det som du råder andre til, nemlig at følge op med skeen. Men ...

Annonce

... det er et lukket land. Der bliver slået til skeen eller munden lukker som en østers. Det skal lige siges, at hun ingen tænder har endnu. Jeg synes bare, det er så hårdt - og jeg er jo vildt bekymret for når hun skal i VS (der vil hun være lige knap 11 mdr.)

Hvad pokker skal jeg stille op, hvad kan jeg gøre for at få hende til at æde mad fra en ske - eller er jeg virkelig nødt til at acceptere at hun ikke vil? Jeg har prøvet at holde pause fra skemad hele dagen, lade hende sidde på eget skød, på fars skød, lade far fodre, lade hende sidde i højstolen, selv åbne munden og lege jeg spiser skeen, lade hende lege med en tom ske, med en ske med noget på (svineri ;o)) osv. Jeg føler jeg er fuldstændig brugt op af forsøg!

Kartoffelmos, grøntsagsmos har jeg aldrig kunnet få i hende, det er helt udelukket, det gider hun ikke engang prøve at smage. Hvis jeg får en enkelt ske i hende, så kan jeg godt regne med hun hader skeen endnu mere, næste gang hun ser den.

Vores rytme er:

Kl. 07 = op, ren ble, mor i tøjet
07:30 = tilbydes grød (har prøvet alle mulige slags) Spiser 5-6 skeer som regel. Drikker vand af kop og er rigtig god til det uden at spilde
Kl. 10 = flaske (afhængig af hvor meget grød hun har fået 150-200 ml)
Kl. 10:30-12 = Sove lur

Kl. 12 = frokost af rugbrødshapsere, ost, frugt til, vand af kop
Kl. 14 = frugtmos eller noget grød som hun som regel ikke gider
Kl. 14:30 = flaske (som regel 180 ml.)
Kl. 15-17 = sove lur
Kl. 17:30 = tilbydes vores aftensmad. Vi forsøger med ske, og hvor hun selv får lov at sidde med noget osv. Nogle aftener går det godt. Og andre går det dårligt. Det er oftest sådan at vi må give hende 5-6 skeer (sikkert for at tage toppen af sulten) og så skal hun selv sidde med tingene efterfølgende. Vi spiser rimelig varieret, og hun får tit fisk og kød med pastaer, grønt osv.
Kl. 19/19:30 = flaske. Alt afhængig af aftensmaden spiser hun mellem 100-200 ml.

Jeg vil tro, hun de fleste dage ender på 500 ml. MME i alt.

Og så sover hun i gennem. Indtil for en uges tid siden fik hun en flaske omkring kl. 3, men den sagde min SP jeg skulle tage fra hende, fordi det kunne hjælpe på madindtaget i dagens løb. Det gjorde det også den første dag - men derefter har skemaden været en kamp igen. Det tog kun to nætter hvor jeg var oppe med hende henholdsvis en time og en halv time, så var den vane brudt. Jeg har før hen prøvet at give lidt MME når vi går i seng, men hun har ikke været synderligt interesseret, så jeg tror ikke hun er sulten, og hvis hun kan sove i gennem, tænker jeg jo også, at det er bedst?

Jeg håber, du kan hjælpe mig. For jeg må indrømme, at de mange kampe om mad, trækker tænder ud og det er begyndt at påvirke mine følelser for hende i en negativ retning. Jeg har brug for noget succes :o)

Med venlig hilsen
Roelan

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os